Du är här:

Branding, grafisk design och marknadsföring för dig som driver företag.

Vill du vässa din design och kommunikation? Jag har jobbat med hundratals företag inom industri, verkstad, tjänster, detaljhandel, turism, kultur, vård, undervisning, hantverk, bygg och inredning. Ett par av dem träffar du här:

För dig som inte känner till det kan jag berätta att utomhusarenan Dalhalla ligger i ett nedlagt kalkbrott utanför Rättvik. Från början var det bara en enorm krater med kalkstensväggar. Operasångerskan Margareta Dellerfors var den som upptäckte att platsen hade goda akustiska egenskaper, lite grann som en naturlig amfiteater. Hon lyckades få med sig människor på sin vision om att bygga en utomhusscen där och 1993 hade Dalhalla sin premiärkonsert.

Jag jobbade för Dalhalla i över tio år. Omnivox, eller Höglund Design som firman hette på den tiden, jobbade först med operadelen för att senare bli Dalhallas reklambyrå. Även om jag aldrig var involverad i det strategiska arbetet på Dalhalla så var det intressant att ändå vara med i förändringen av Dalhallas varumärke, från operascen till högt rankad internationell utomhusarena. Artister som Sigur Rós, Patti Smith, Nick Cave, Iggy Pop, Kraftwerk och Neil Young är några av alla som har spelat på Dalhalla. Jag gjorde affischer, annonser, TV-reklam och mycket annat.

Tillsammans med Dalhalla

Trollflöjten

Ett av de mera omfattande uppdragen för min del var Dalhallas egen uppsättning av Trollflöjten i regi av Stein Winge. Det var ett mega-projekt och en enorm investering för Dalhallas del. Planeringstiden låg på ungefär ett år och involverade hundratals människor. Föreställningen sågs av 16.000 personer, vilket är mycket för att vara opera.

Jag stod för all grafisk design vilket innefattade bl a logotyper, trycksaker, annonser, merch, give-aways och sist men inte minst: idé och manus för en reklamfilm som producerades tillsamman med legendariske filmaren Torbjörn Lindqvist.

Tryckt program för Trollflöjten:

Klicka på symbolen för fullskärm, nere till höger.

AFRY Test Center ville skapa ett event för branschfolk. Vi hade ett första möte där vi tittade på förutsättningarna. Insatserna vägdes mot vinsterna, bl a i fråga om profilering och positionering. Ganska snart bestämde vi oss för att göra verklighet av planerna.

Arbetet som följde kom att handla om tre saker:
• eventet som sådant
• marknadsföring av eventet
• profilering och marknadsföring av AFRYs Test Center.

– Alla som varit i liknande projekt vet att det tar tid, säger Magnus Skärhem, som är chef över AFRYs Test Center. Vi hade ett par månader på oss innan det skulle gå av stapeln. Men inbjudan behövde skickas en månad i förväg, så i realiteten skulle det mesta vara på plats inom cirka en månad, så vi fick jobba på ganska bra!

– Tack vare att vi arbetade systematiskt blev det en kreativ och intressant resa för oss alla, berättar Magnus. Vi hade daglig kontakt och regelbundna avstämningsmöten under hela projekttiden.

BREAKPOINT

Eventet döptes till ”Breakpoint” och lanserades redan från starten 2017 som en årligen återkommande möjlighet för branschfolk att träffas för att byta erfarenheter och nätverka. I centrum står kunskapsöverföring om provning och verifiering för olika branscher.

“Breakpoint blev ett uppskattat event!
Många hör av sig med frågor och förslag året om.
På kort tid har det blivit ett väletablerat forum där branschen träffas.”

Logotype för Breakpoint.

BROSCHYR FÖR AFRY TEST CENTER

Vi gjorde en även en tryckt inbjudan i form av en 16-sidig broschyr. Trycksaken beskrev AFRYs Test Centers tjänster utifrån kundnyttan, som lyftes bland annat genom intervjuer med befintliga kunder. Syftet var både att bygga förväntningar och att positionera.

Brochyren postades ut som inbjudan till Breakpoint. Men den har fått bra spridning också efteråt. Dels förstås till potentiella kunder. Men den delas även ut till nya kollegor och chefer inom koncernen.

Tryck broschyr för AFRY Test Center

Klicka på symbolen för fullskärm, nere till höger.

Samarbetet med Omnivox har bidragit till vår position som en ledande spelare i branschen.”

Omnivox har, i form av sin enda anställde – nämligen jag – haft nöjet att jobba tillsammans med kommunikationsavdelningen på Högskolan i Gävle! Där har jag medverkat i planering kring form och budskap och designat för print och web. Ett av många roliga samarbeten var Högskolans Programkatalog.

Re-design för ökad inspiration och tillgänglighet

Kommunikationsavdelningen ville göra en programkatalog som låg mer i tiden. För att lyckas med det utgick vi från var i beslutsprocessen målgruppen befinner sig. Och hur just studier på Högskolan kan överbrygga gapet mellan nuläget och den tänkta framtiden.

Den viktigaste målgruppen för programkatalogen är förstås blivande studenter. Hyfsat gemensamma egenskaper finns, t ex åldersintervall. Det finns också en nyfikenhet på att bygga en bättre plattform för sitt framtida liv.

Sedan strävar folk efter olika saker. Drömmarna om framtiden ser olika ut. Vissa vill bli mäklare, andra vill lära sig mer om hållbar stadsplanering eller om kriminologi.

De flesta som kommer i kontakt med trycksaken befinner sig i ett tidigt skede i beslutsprocessen. Informationen behöver därför inte gå på djupet men det ska gå lätt att ta reda på mer.

Utifrån detta valde vi att försöka skapa en intresseväckande överblick. Vi laddade trycksaken med spännande reportage, foto och form medan tyngre, detaljerad programinformation lades på webben.

För att ge en levande bild lät vi de studerande själva berätta om utbildningarna och om sig själva, vad man gör på fritiden när man pluggar i Gävle, vad man är intresserad av privat, vad man funderar på att göra längre fram osv. Vi intervjuade även tidigare studenter som hittat intressanta arbeten och en bättre tillvaro tack vare sina studier på Högskolan i Gävle.

Tryckt kurskatalog/inspirationsmagasin för Högskolan i Gävle:

“Vi har inte jobbat med ett så här personligt anslag tidigare och det är roligt att känna det positiva gensvaret när vi är ute på mässor och delar ut programkatalogen!”

Jag hjälper dig med:

Strategi:
• Varumärkesbyggande
• Strategisk design
• Kommunikation

Varumärkesidentitet:
• Logotyper
• Grafiska manualer

Design av:
• Broschyrer
• Web
• Böcker
• Affischer
• Skivomslag
med mera

Skyltning

Mässmontrar

Annonsering 

Även:
• Foto
• Illustration

Vill du veta lite mer?

Det kostar inget att höra av sig! Ring, maila eller använd formuläret nedan.